5 december 2014

Lifestyle | No Plastic

Als je nog een soort van lijn kon vinden in de onderwerpen waarover ik schrijf, laat hem maar los. Vandaag wil ik het namelijk even hebben over afval. Vet leuk toch? Daarom heb  ik dit artikeltje ook maar onder de noemer lifestyle gezet, om het toch een beetje aantrekkelijk te maken.
Gisteren ontdekte ik de blog Trash is for Tossers (oftewel 'Afval is voor Sukkels') van de 23-jarige Lauren Singer. Zij maakt bijna geen afval meer, en wat ze maakt past in een jampot, wuuut! Ik was meteen geïnteresseerd, want hoe in vredesnaam doe je dat? Ik en mijn huisgenootje produceren minstens een hele volle vuilniszak per week en ik heb niet het idee dat wij echt superveel weggooien.
Het belangrijkste wat Lauren heeft gedaan is: geen plastic meer kopen of gebruiken. Oké, ja, dat scheelt wel een hoop. Maar denk daar even over na. Geen. Plastic. Als ik iets koop zit er bijna gegarandeerd wel iets plastics bij dat ik weggooi. Sowieso alle shampoo, douchegel, conditioner, tandpasta, tandenborstel. En dan in de supermarkt alle dopjes van ongeveer alles. Make-up! Bubbeltjesplastic! Plakband en tape! Hoe meer je erover nadenkt, hoe groter de berg plastic die je gebruikt wordt. En zij kan het zonder, wow.
Lauren's afval van twee maanden.
Lauren is al drie jaar bezig om plastic- en trash-free te worden en op haar blog deelt ze veel tips en ervaringen die ze heeft opgedaan. Ben ik raar dat ik daar heel geïnspireerd door raak? Iemand kán zonder plastic leven, het is mogelijk. Zou ik het ook kunnen? Hoe pak je dat aan?
Als ik nu om me heen kijk, ben ik far from plasticloos, een beetje deprimerend.
Maar ik weet waar ik ga beginnen: recyclen. Want, sorry mama, dat doe ik niet echt meer... Bij mijn ouders ging het vanzelf, omdat zij erop letten, maar nu op mezelf gooi ik gewoon alles in één zak. Lekker makkelijk. En die ene zak gaat dan ook lekker makkelijk in die ene container en klaar ermee. Dus nu heb ik dit hele verhaal geschreven om jullie te vertellen dat ik ga recyclen! Leuk hè, haha.
Misschien moet je ook eens een kijkje nemen op Lauren's blog en je beseffen hoeveel onnodig afval je eigenlijk produceert. Niet dat ik nu met een wijzend vingertje zwaai, ik ben zelf ook heel erg, maar als we het allemaal beseffen kunnen we er ook met z'n allen wat aan doen. En als ik iets heb geleerd van 100 dingen wegdoen en regelmatig kleding en andere spullen te doneren is het: het voelt goed om te leven met minder zooi.

♥ Lonneke

alle afbeeldingen zijn afkomstig van Lauren Singers' blog Trash is for Tossers


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen