3 november 2013

DONUTS | Deel I

Vandaag even iets heel anders. Donuts. Uit de oven.
Blijkbaar is dit een ding, dus op deze luie zondag ben ik aan de slag gegaan om iedereens favoriete zoete snack te recreëren met een oven in plaats van een frituur.
Waarom 'deel I'? Het resultaat was niet helemaal wat ik verwachtte, dus ik ga twee verschillende recepten met elkaar vergelijken. Vandaag het eerste recept dat ik heb geprobeerd.


Wat heb je nodig:
600-700 gram bloem
300 ml lauwwarme melk
2 eieren
50 gram boter
2 1/4 tl gist
150 gram suiker
1 tl zout
2 snufjes versgemalen nootmuskaat

Gooi dit allemaal bij elkaar in een kom en kneed het goed door met je handen. Let op, dit wordt een plakkerige boel! Als je denkt dat het deeg te nat is doe je er nog wat bloem bij. Na een minuut of 5-8 moet je er een soort bal van kunnen maken.
Strooi wat bloem op het aanrecht een kneed het deeg daar ook nog even op. Olie een kom, doe je deeg daar in en laat het een uur rijzen (of totdat het deeg is verdubbeld).
Ik denk dat het bij mij niet genoeg gerezen was, dus dit is een belangrijke stap!
Tijd voor de afwas!
Als het deeg is gerezen, rol je het uit tot een plak van ongeveer 1 cm op een bebloemd aanrecht. Steek cirkels uit en leg ze op de bakplaat. Ik kreeg ongeveer twaalf donuts uit het deeg, maar die van mij waren vrij groot.
Op de bakplaat kan je de kleine rondjes eruit steken (als je het eerder doet zijn ze bijna niet in 1 stuk op de bakplaat te krijgen). De donutholes heb ik steeds weer bij het deeg gedaan behalve de laatste twee. Laat de donuts nog 45 minuten rijzen.
En dan bakken maar! Ze moeten 8-10 minuten in een voorverwarmde oven van 190 graden (of 175 voor een heteluchtoven).

Als de donuts een goudbruine onderkant hebben zijn ze klaar. Nadat ze een beetje waren afgekoeld heb ik ze ingesmeerd met boter en bestrooid met kaneelsuiker.
Het resultaat:
'Een beetje hard en een beetje droog.' - mijn vader.
Tja, hij had gelijk. Doordat ze niet goed waren gerezen hadden ze niet echt de donut textuur die ik zou verwachten. Per ongeluk heb ik zoete bagels gemaakt! Ook niet verkeerd trouwens, lekkere laag jam ertussen en smullen maar!

Ik hoop dat de volgende poging wél goede donuts oplevert, want daar heb ik nu alleen maar meer zin in gekregen!
Dit is trouwens het recept dat ik heb gebruikt.

Wat denk jij van donuts uit de oven? Goed idee of niet? Ik ben benieuwd of ze echt naar donuts zullen smaken!

♥ Lonneke


4 opmerkingen:

  1. Hmm, ziet er wel lekker uit! Maar wel jammer dat het niet helemaal was als je had gehoopt. Ik begreep ook dat het heel lastig is om zelf goede donuts te maken. Heel benieuwd naar je volgende poging/recept, dus ik ben je gaan volgen met Bloglovin & GFC. :) Succes alvast! Liefs, Rowan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, grapje, dat deed ik al! Ik vind je blog bij elk bezoek weer leuk dus dat is wel positief. ;) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is inderdaad positief! Ik zou jou ook wel vaker dan 1 keer willen volgen hoor ;) Ik hoop dat het ooit een keertje gaat lukken inderdaad, anders zijn bagels/broodjes ook best lekker :p
      xx

      Verwijderen
  3. Yum, wat een leuk recept om te proberen op een regenachtige dag zoals vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen